4 tips voor een goed samenwerkend BHV-team

Als BHV’er ben je volledig op de hoogte van alles wat je moet weten om jezelf, je collega’s en jullie werkomgeving veilig te houden. Ook weet je precies wat je moet doen in het geval van een calamiteit. Samen met de rest van het BHV-team kom je dan direct in actie. Daarbij telt iedere seconde. Daarom is het van groot belang dat jullie volledig op elkaar ingespeeld zijn. Met deze tips worden jullie een goed samenwerkend BHV-team.

Three People Sitting Beside Table

1 Maak een heldere verdeling van BHV-taken en -verantwoordelijkheden

Binnen de bedrijfshulpverlening zijn er verschillende rollen die samen een BHV-team vormen. Dat iedereen weet welke rol hij of zij in dat team vervult vervult, is natuurlijk de basis. Maar daarmee is nog niet direct duidelijk welke BHV-taken je hebt tijdens een calamiteit. Daarom is het zaak dat voor iedereen helder is wat er van hem of haar wordt verwacht tijdens een incident. Wat zijn jouw taken als hoofd BHV? En wat doe jij als ploegleider of BHV’er? Iedereen binnen het team dient daarnaast op de hoogte te zijn van elkaars verantwoordelijkheden. Alleen op die manier kunnen jullie op het moment van nood als goed samenwerkend BHV-team opereren.

2 Houd regelmatig BHV-oefeningen

Op papier weten wie wat doet in het geval van een calamiteit is natuurlijk niet voldoende. Door regelmatig BHV-oefeningen zoals een ontruimingsoefening te houden, raken jullie als BHV-team steeds beter op elkaar ingespeeld. Tijdens het oefenen kom je erachter waar het wat stroef loopt en kun je samen kijken hoe jullie dit kunnen verhelpen. Door met enige regelmaat je BHV-kennis in de praktijk te brengen, zorg je ervoor dat jullie op het moment van een echte noodsituatie precies weten hoe jullie moeten handelen. Uiteraard is het ene noodgeval het andere niet, maar hoe vaker je je BHV-rol vervult, hoe beter het je af zal gaan.

3 Zorg voor structurele BHV-overleggen en -evaluaties

Binnen iedere organisatie vinden veranderingen plaats. Of het nu gaat om vertrekkende BHV’ers, een nieuwe aanbouw of een andere indeling van het kantoor; alle veranderingen hebben in meerdere of mindere mate invloed op de veiligheid binnen het bedrijf. Het verplaatsen van een kapstok kan al grote gevolgen hebben als die daarmee ineens een nooduitgang blokkeert. Daarom is het goed om regelmatig met het BHV-team samen te komen en BHV-overleg te houden. Door daarbij ook een rondje door het pand te maken, vallen wellicht nog meer aandachtspunten op die niet eerder waren opgemerkt. Ook iedere BHV-oefening en calamiteit is aanleiding voor een evaluatie. Wat was de situatie? Was deze te voorkomen en zo ja, hoe? Hoe hebben jullie gehandeld? Wat ging goed en wat kon beter? Zorg ervoor dat de evaluatie zo snel mogelijk plaatsvindt. Zo is alle informatie nog vers en kunnen jullie het meeste leren van de situatie.

4 Houd jullie BHV-kennis op peil

Jullie gehele BHV-team heeft uiteraard een cursus bedrijfshulpverlening gevolgd. Eenmalig de benodigde vaardigheden opdoen is echter niet genoeg. Zorg ervoor dat jullie kennis op peil blijft door ieder jaar een herhalingscursus te volgen. Dit doe je bij Novanorm heel gemakkelijk incompany of via open inschrijving op een van onze locaties in Nederland. Zo ben je op de hoogte van eventueel nieuwe technieken en heb je de kennis paraat om de veiligheid van jou en je collega’s te waarborgen.

Creëer bewustzijn bij andere collega’s

Ook collega’s die geen BHV-cursus hebben gevolgd spelen een belangrijke rol in het veilig maken en houden van jullie werkomgeving. Door jullie kennis regelmatig met hen te delen ー bijvoorbeeld door middel van een toolbox ー weten zij hoe ze ook hun steentje kunnen bijdragen aan de veiligheid binnen jullie organisatie. Door hen op de hoogte te stellen van risico’s en manieren om veilig te werken, kunnen ook zij hun verantwoordelijkheid nemen.

Delen:

Gerelateerde berichten

BHV30 training

Wanneer is BHV verplicht?

Veiligheid: we kunnen wel stellen dat dit dé basisvoorwaarde is voor het uitvoeren van je werkzaamheden. Iedere werknemer, onderaannemer, klant of andere bezoeker van je organisatie moet erop kunnen vertrouwen

Lees verder