Met de stijgende energieprijzen blijken steeds meer werkgevers erover na te denken hun medewerkers weer vaker thuis te laten werken, om zo de kosten te drukken. De coronapandemie heeft ons immers laten zien dat thuiswerken voor veel beroepen mogelijk is. In een onderzoek dat onlangs werd uitgevoerd in opdracht van freelance platform Fiverr onder ruim 500 managers gaf maar liefst 49% aan dat ze vanwege de stijgende energieprijzen hun werknemers deze winter willen laten thuiswerken.
De afgelopen jaren hebben we natuurlijk al ondervonden hoe dit er in de praktijk uitziet. Toch is het goed om met het vooruitzicht van minder mensen op de werkplek opnieuw stil te staan bij de veiligheid binnen je organisatie. Want ook als er minder mensen aanwezig zijn, is het zaak dat zij hun werk veilig kunnen uitvoeren en in geval van nood een beroep kunnen doen op medewerkers die bekwaam zijn in het verlenen van eerste hulp, blussen en andere veiligheidswerkzaamheden. Gaan ook binnen jouw organisatie meer mensen thuiswerken de komende tijd? Hoe zorg je dan alsnog voor voldoende veiligheid? Wij zetten drie tips voor je op een rij.
1 Breng in kaart: zijn er voldoende bedrijfshulpverleners aanwezig?
Kijk bij het in kaart brengen van je bedrijfshulpverleningsapparaat niet alleen of er op ieder moment voldoende BHV’ers aanwezig zijn, maar ook of zij goed over het bedrijf verspreid zitten. Maak een schema waarin duidelijk te zien is welke BHV’er wanneer aanwezig is. Zo zie je in een oogopslag of er voldoende bedrijfshulpverleners aanwezig zijn en waar zij zich in de basis in het pand bevinden. Treedt een bedrijfshulpverlener uit dienst of doet zich een andere wijziging voor die invloed heeft op het schema? Verwerk deze dan direct in het overzicht, zodat dit te allen tijde up-to-date is.
2 Inventariseer: zijn de BHV-certificaten nog geldig?
Dat je medewerkers in het verleden een BHV-cursus hebben gevolgd, betekent niet per se dat zij nog steeds gecertificeerd BHV’er zijn. Als je een bedrijfshulpverleningscursus met goed gevolg afrondt, behaal je een BHV-certificaat. Dit certificaat heeft een geldigheid van 1 jaar. Wil je blijven opereren als bedrijfshulpverlener, dan is het zaak dat je een BHV herhalingscursus volgt. Kijk daarom goed of je medewerkers die op dit moment gecertificeerd BHV’er zijn een bedrijfshulpverlening herhaling nodig hebben. Zo ben je goed voorbereid en voorkom je vervelende verrassingen.
3 Deel: bij wie kunnen jouw medewerkers in geval van nood terecht?
Nu je in kaart hebt gebracht welke bedrijfshulpverlener waar en wanneer aanwezig is, is het de hoogste tijd deze informatie (opnieuw) te delen met de rest van de organisatie. Zorg ervoor dat je medewerkers het schema ontvangen en gemakkelijk kunnen vinden op bijvoorbeeld een memobord, zodat zij altijd weten wie ze kunnen bereiken als een BHV’er nodig is. Als er nood aan de man is, wil je dat ze zonder tijd te verliezen aan de bel kunnen trekken, want iedere seconde telt.